Lär känna dina kunder efter köpet

Få e-handlare använder tack/success-sidan som de borde. Det är ett perfekt tillfälle för att lära känna dina kunder bättre och sätta guldkant på deras tillvaro. De förtjänar nämligen mer än;

Tack för din beställning. Vi har skickat en orderbekräftelse via mail.

Ännu en möjlighet till följare & prenumeranter

Lite för ofta ges (tjatas) användare till att prenumerera på nyhetsbrev eller följa varumärket/butiken på Twitter och Facebook. Detta är en onödig distraktion i kritiska vyer som produktsidan eller kassan. Presentera istället möjligheten när köpet är genomfört.

Visa var beställningen är på väg

Det är viktigt att köpupplevelsen är tydlig och personlig. Ännu har jag inte sett någon tack-sida med en karta som visar hos vilket ombud som försändelsen kan hämtas ut. Lämpligen i relation till leveransadressen.

Uppmana till feedback

Passa på att fråga dina kunder något som de inte vanligtvis berättar;

  • Hur hittade du oss?
  • Hur gjorde du valet att handla från oss?
  • Hur gör våra produkter eller tjänster ditt liv bättre, lättare eller roligare?
  • Vilka ser du som våra konkurrenter?
  • Kommer du handla från oss igen?

Tillåt delning av beställda produkter

Beroende på produkten eller tjänsten kan det vara intressant för kunden att dela händelsen till följare och vänner. Det skapar direkt en omedveten relation till butiken, produkten och varumärket.

Låt oss skapa bättre tack-sidor

Vad skulle utgöra en bättre tack-sida för dig eller dina kunder? Berätta i kommentarsfältet här nedan, ta upp diskussionen på Twitter eller i E-handelsgruppen på Facebook.